עמקי ואל ד’אורציה: גבעות גלגליות בין כרמים וכפרים מימי הביניים

הגבעות הירוקות של טוסקנה מאופיינות בצמחייה צפופה, מובלטות בכרמים, גרובי זיתים, ברושים, יערות בוקים ועצי גפן, רקע של טירות מרשימות, כפרים מימי הביניים ובתים כפריים.

זו אזור ואל ד’אורציה, שנכלל בשנת 2004 ברשימת אתרי מורשת עולמית של אונסקו. מפגש ייחודי של אמנות וטבע, עשיר בעדויות לעבר, עם נוף טבעי שתוכנן מחדש בתקופת הרנסאנס כדי לשקף את האידיאלים של ‘ממשל טוב’ במדינת-העיר האיטלקית.

ואל ד’אורציה הוא אזור כפרי רחב ויפהפה בדרום טוסקנה, סמוך לגבול עם אומבריה ובשיפולי הר אמיאטה, נמתח לאורך האזור החקלאי של סיינה. הוא מקבל את שמו מנהר האורציה שזורם לאורכו והוא פארק מוגן שבו הגיבור הראשי הוא הטבע המדהים. זו אינה מקריות שאחד המקומות המצולמים ביותר הוא הברושים המפורסמים של ואל ד’אורציה ליד סן קווירקו ד’אורציה.

הקרטה סנזי, הגבעות הלבניות המחוקות על ידי הזמן שיוצרות את התלמים הייחודיים (קניונים) והביאנקנה, החשופים והפראיים, התלים העגולים הנמוכים בעלי קסם כמעט ירחי, בולטים גם הם בואל ד’אורציה. הכפרים הטוסקנים הטיפוסיים של ימי הביניים שלו, כמו פיינצה, מונטאלצ’ינו, קסטיליונה ד’אורציה וסן קווירקו ד’אורציה, הם יעדים מושלמים לטבוע בנפש המקום, תוך טעימה של מוצרי המזון והיין המפורסמים שלו.

אל ד’אורציה עדיין שומר על מערכת ההתיישבות שלו, הכפרים התיכוניים של טוסקנה, אשר עדיין מושכים תיירים מכל רחבי העולם. מורכבים בעיקר מטירות וצריחים, הם התפתחו בשנים 1000-1100 סביב דרך פרנג’ינה, הדרך הגדולה המחברת צרפת וצפון איטליה עם רומא.

מקומות כמו מונטלצ’ינו, סן קווירקו וקסטיליונה היו חיוניים לפיתוח התרבותי והעירוני של העמק, כפי שהיה גם פיינצה, מקום הולדתו של אניאה סילביו פיקולומיני, האפיפיור פיוס השני בעתיד. פיינצה נחשבת לעיר האידיאלית של תקופת הרנסאנס, והיה זה פיקולומיני שהנחה את האופציות התכנוניות העירוניות של העיר במאה ה-15.

ביקור בואל ד’אורציה צריך להתחיל במונטאלצ’ינו, בשל קסם נופיו, הצריח המאה ה-14 השולט על האזור הסובב אותו, ומסורת יקב העולמית שלו: היין האדום הבלתי נשכח ברונלו די מונטאלצ’ינו נולד כאן.

נמשיך למונטפולצ’אנו, כפר אחר הקשור בקשר הדוק למשקאות המשובחים המיוצרים כאן. ממוקם על פסגת גבעה עם נוף על ואל ד’אורציה וואל די קיאנה, פיאצה גראנדה היא לב המקום, נקודת ההתחלה האידיאלית לטייל בסמטאות הרומנטיות.

התחנה הבאה היא קסטיליון ד’אורציה, מרפסת טבעית המשקיפה על ואל ד’אורציה למעיינות הר אמיאטה. מגדליה העתיקים ורובעיה עשירים בהיסטוריה ויופי טבעי, החל מקורות המרפא של באניה סן פיליפו. סיור בואל ד’אורציה חייב לכלול ביקור בפיינצה, הכפר שהאפיפיור פיוס השני הפך לעיר בעלת מראה נפלא מהמאה ה-15.

לבסוף, צריף רדיקופני גם ראוי לביקור: בנוסף לשליטה על האופק העשיר בחרסית ובקניונים, הוא כעת מוזיאון מעניין.